7 redenen om een professionele ceremoniemeester in te schakelen

door Marieke van Altena - den Hertog

Bij het plannen van een bruiloft komt ontzettend veel kijken. Na al die maanden voorbereiding, wil je natuurlijk dat alles ook daadwerkelijk op die manier gaat verlopen, zoals jullie dat vooraf hebben bedacht. De ceremoniemeester heeft dan ook de taak om hier zorg voor te dragen en jullie dag op rolletjes te laten verlopen. 

 


1. Een uitgebreid draaiboek
Een professionele ceremoniemeester is een expert in het maken van een uitgebreide planning voor jullie bruiloft. Die heeft de kennis van wat er allemaal precies bij een bruiloft komt kijken, waar knelpunten liggen en wat er absoluut niet vergeten mag worden. Aan elk detail moet worden gedacht. Denk aan een complete planning, de leveranciers, styling van de verschillende ruimtes en bijvoorbeeld de tafelschikking. Hoeveel tijd nemen de felicitaties in beslag en hoeveel tijd hebben jullie nodig voor het maken van foto's? Er moet voldoende speling worden ingebouwd om eventuele uitloop op te vangen, maar niet zoveel dat er lege wacht momenten ontstaan. De planning moet strak in elkaar zitten, op zo'n manier dat jullie als bruidspaar en jullie gasten hier niks van merken en de dag voor ieders gevoel heel rustig, relaxed en soepel verloopt.

2. Al jullie gasten kunnen optimaal genieten
Je zus, je broer of één van jullie beste vrienden als jullie ceremoniemeester vragen. Dat klinkt super leuk en het is natuurlijk het heel speciaal om iemand hiervoor te vragen, die zo dichtbij jullie staat. Ook voor de gene die gevraagd wordt, is het bijzonder om gevraagd te worden. Maar de taak van ceremoniemeester legt ook veel druk op de schouders. Jullie bijzondere dag leg je namelijk in zijn of haar handen. Dat voelt natuurlijk als enorme verantwoordelijkheid. Als ceremoniemeester moet je de gehele dag alert zijn. Wat gebeurt er en wat moet er nog gebeuren? Moeten er dingen worden klaargezet? Is er wel aan alles gedacht? De tafelindeling voor het diner, die nog in orde gemaakt moet worden gemaakt, enz. enz. Daarnaast moet de ceremoniemeester ook in staat zijn om problemen op te lossen, als die zich voordoen. Een leverancier die vertraagd is of de apparatuur die niet op de juiste manier werkt. Deze problemen plan je natuurlijk niet en komen altijd ongelegen. Het laatste wat je wilt is dat je broer net die mooie speech van je (schoon)vader mist, doordat hij achter de schermen wat moet oplossen. Uiteindelijk wil je jullie speciale dag vieren met de mensen die dichtbij jullie staan en wil je ook dat zij optimaal genieten. 

3. Nood-kit
Op de grote dag moet alles natuurlijk prefect zijn, maar er kan altijd iets mis gaan. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Een vlek in je trouwkleding, een ladder in je panty, je blijft met je kapsel ergens achter hangen en er hangt een haarplukje los, één van jullie gasten voelt zich niet helemaal lekker of er raakt een knoopje van je trouwkleding los. Het zijn scenario's, waar je niet aan wilt denken. Hoe fijn is dan het idee, dat er iemand in de buurt is die dit voor je gaat oplossen. Een professionele ceremoniemeester heeft altijd een nood-kit bij zich vol met spullen die eventueel van pas komen. Van pleisters en aspirines, tot veiligheidsspelden, van naald en draad tot vlekverwijderaar en van panty's tot secondelijm. Je kan het zo gek niet bedenken of het zit in deze nood-kit.

4. Aanspreekpunt
Jullie ceremoniemeester is ook meteen jullie gastvrouw en aanspreekpunt. Dat kan al beginnen bij de verzending van de uitnodigingen, waar zo gewenst een begeleidende brief aan wordt toegevoegd met extra informatie voor jullie gasten, geschreven door de ceremoniemeester. Bij vragen mag er contact worden opgenomen met de ceremoniemeester, zodat jullie als aanstaande bruidspaar hier niet mee worden belast. Ook op de dag zelf kunnen de gasten terecht bij de ceremoniemeester en treed zij op als gastvrouw.

5. Leveranciers
Vooraf neemt de ceremoniemeester contact op met alle leveranciers. De afspraken worden nogmaals doorgenomen om te controleren of aan alles is gedacht en of alle afspraken helder zijn. Ook op de dag zelf staat de weddingplanner in contact met de leveranciers. Moet er op de dag zelf nog worden overlegd, of is er bijvoorbeeld sprake van een vertraging, dan nemen de leveranciers contact op met de ceremoniemeester. Op die manier word je hier als bruidspaar, niet mee belast. Daarnaast vangt de ceremoniemeester de leveranciers op, als zij hun producten/diensten op de touwlocatie komen leveren.

6. Styling
Om jullie bruiloft aan te kleden en nog meer sfeer te geven, kunnen verschillende ruimtes worden gestyled. Denk bijvoorbeeld aan bloemen voor aan de stoelen bij de ceremonie en een mooie back-drop, decoratie op de sta tafels en een sfeervol aangeklede dinertafel. Doordat een professionele weddingplanner zelf niet actief deelneemt aan de bruiloft, heeft zij de mogelijkheid om 's ochtends voorafgaand aan de bruiloft of achter de schermen tijdens de bruiloftsdag de styling te verzorgen. Of dit nou gekocht en/of gehuurd materiaal is of decoratie die jullie misschien wel zelf hebben gemaakt in de aanloop naar jullie bruiloft, alles is mogelijk. De ceremoniemeester zorgt ervoor dat alles netjes op zijn plek staat en zo een mooi geheel vormt.

7. Nazorg
Wanneer aan het eind van de avond, het feest is afgelopen, verlaten jullie en jullie gasten de (feest)locatie. De ceremoniemeester ruimt alle spullen op, zoals decoratie en gehuurde spullen. Op die manier hoeven jullie of jullie gasten zich hier niet mee bezig te houden na afloop van het feest of de ochtend erna. Ook is het mogelijk dat de ceremoniemeester zorg draagt voor de cadeaus en deze indien gewenst, bij jullie thuis aflevert. Achteraf kan de ceremoniemeester de trouwkleding naar de stomerij brengen en eventueel gehuurde items weer retour brengen/zenden naar de leveranciers.

Wil je meer informatie, over wat een ceremoniemeester voor jullie kan betekenen? Kijk dan op de site van Den Hertog Weddings.

Fotografie Arieta

Deel deze pagina
Vraag het Frank
Typ bovenstaande code over.

“Frank heeft in samenspraak met ons de perfecte keuze gemaakt voor een onvergetelijke avond.”

  • Bruiloft
  • 75
  • Tespelduyn, Noordwijkerhout

Voor ons huwelijksfeest waren wij op zoek naar een goede deejay. Het vinden van de juiste persoon is door gebrek aan kennis en de wirwar van het internet voor ons vrijwel ondoenlijk. Frank heeft ons heel goed kunnen helpen. Hij kent als muzikant veel andere muzikanten waaronder deejays. Voor ons feest hadden wij bepaalde voorkeuren en wilden een bepaalde sfeer neerzetten. Frank heeft in samenspraak met ons de perfecte keuze gemaakt voor een onvergetelijke avond. Wij zijn hem enorm dankbaar.

Hans en Elma
Geen campingdeejay.
Maar een DJ die bij jouw event past.
Geen schelle speakers.
Gewoon loepzuiver geluid.
Geen ‘put your hands up’ als jij dat niet wil.
Gewoon de juiste sfeer.
Niet opgelicht.
Maar mooi verlicht.